e-legalisation

Sinds 3 april 2024 kan iedere burger die beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID) via de publieke site eLegalization een legalisatie of apostille aanvragen voor verschillende types documenten.

Welke documenten kunnen aangevraagd en voorgelegd worden voor legalisatie/apostillering?

  • De documenten/elektronische attesten uit het bevolkingsregister beschikbaar in Mijn DOSSIER.
  • Akten van burgerlijke stand die zijn aangemaakt na 31 maart 2019 en de reeds gemigreerde akten in de Databank voor de Akten van Burgerlijke Stand (DABS).

De verschillende formaten van akten zijn beschikbaar (afschrift, uittreksel, meertalig uittreksel Conventie van Wenen).

Aandacht, is de akte nog niet gemigreerd in de DABS, dan moet de burger eerst de migratie ervan vragen bij de gemeente of het beroepsconsulaat van inschrijving in het bevolkingsregister, of bij de gemeente of het beroepsconsulaat die de oorspronkelijke papieren akte opstelde. De gemeente of het beroepsconsulaat die de oorspronkelijke akte opstelde migreert de akte in de DABS. 

Hoe toegang krijgen tot het burgerportaal?

De toegang verloopt via de publieke site eLegalization met behulp van uw eID en een kaartlezer (of de ITSME app).

Behandeling van de aanvraag

De ingediende aanvraag wordt door de visumdienst in Brussel behandeld binnen de 24 uur (tijdens werkdagen).

Zodra de aanvraag is verwerkt, wordt per e-mail een elektronisch betalingsverzoek naar de aanvrager gestuurd.

Nadat de betaling is gedaan, is het gelegaliseerd/geapostilleerd document onmiddellijk beschikbaar in LegalWeb.

De documenten worden digitaal gelegaliseerd of geapostilleerd door C3.5 . Sommige landen erkennen de digitale legalisatie/apostille niet. In dergelijke gevallen zal er een papieren legalisatiesticker moeten worden aangebracht op het document. Dit wordt uitsluitend gedaan aan het loket van C3.5 in Brussel.