Proefopstelling Korenarenstraat - afgerond

Aangepaste proefopstelling wordt definitief

Op basis van de analyse van de bevraging, onze eigen bevindingen en die van de politie, heeft het college van burgemeester en schepenen beslist om de aangepaste proefopstelling definitief te maken vanaf maandag 22 mei 2023, mits een kleine aanpassing: de afsluiting in de Korenarenstraat wordt verplaatst naar het onderste deel van de straat, ter hoogte van de nieuwe ingang van de site Solheide.

Belangrijkste bevindingen

Het volledige evaluatieverslag kan je raadplegen op www.overijse.be/Korenarenstraat. Een papieren versie kan je aanvragen bij de dienst Mobiliteit. Hieronder volgen alvast de belangrijkste bevindingen.

  • De afsluiting van de Korenarenstraat bereikt nog meer het vooropgestelde doel om een autoluwe straat te creĆ«ren dan de eerste proefopstelling. Er is ook een groter draagvlak om de afsluiting in de Korenarenstraat definitief te maken, maar wel in een aangepaste vorm: de afsluiting zou verplaatst moeten worden naar het onderste deel van de Korenarenstraat, ter hoogte van de nieuwe ingang van de site Solheide. Toekomstige inwoners van de site Solheide zouden dan langs de P.I. Taymansstraat moeten wegrijden;
  • Het (sluip)verkeer door de Biesmuiterlaan, Groeneweg en Vleugstraat moet verder opgevolgd worden. We zullen dit als gemeente uitvoeren aan de hand van tellingen.

Aangepaste proefopstelling vanaf 16 november 2022

Op basis van de bevindingen uit de evaluatie werd de proefopstelling aangepast vanaf 16 november 2022:

  • De Korenarenstraat wordt afgesloten ter hoogte van het kruispunt met de Losweg om het (sluip)verkeer in twee richtingen te verhinderen. De afsluiting (bloembakken) wordt verplaatst naar de Korenarenstraat (deel tussen Losweg en Solheide), na het kruispunt met de Losweg. Je kan vanuit de Losweg dus wel naar links afslaan richting H. Consciencestraat, maar niet meer naar rechts richting P.I. Taymansstraat;
  • Het eenrichtingsverkeer in het onderste deel van de Korenarenstraat wordt opgeheven. Zo kunnen bewoners wegrijden langs de P.I. Taymansstraat;
  • De Losweg wordt niet meer afgesloten, maar door de verplaatsing van de afsluiting wordt de doorgang naar het centrum toch afgesneden. Dit komt de lokale mobiliteit in de directe omgeving ten goede. Het zonale doorgangsverbod (Losweg/Korenarenstraat/H. Consciencelaan) blijft wel behouden.
  • Er wordt een dossier opgestart om na te gaan hoe en waar permanente verkeerslichten aan het kruispunt Clem. Vanophemstraat x P.I. Taymansstraat kunnen worden geplaatst. Deze zullen worden uitgerust met voetgangers-/fietserslichten, en er zal nagegaan worden of voertuigdetectie en drukknoppen voor voetgangers kunnen worden toegevoegd. De tijdelijke verkeerslichten aan het kruispunt worden weggenomen.

Waarom deze proefopstelling?

Om de verkeersleefbaarheid in onze gemeente te verbeteren, zetten we sterk in op acties tegen sluipverkeer en willen we het fietsverkeer stimuleren. Om het sluipverkeer via de Kouterstraat, Korenarenstraat en de Losweg richting de Brusselsesteenweg tegen te houden, stellen we daarom deze proefopstelling in waarbij de Korenarenstraat meer autoluw zal worden gemaakt.

Vragen?

Heb je vragen, dan kan je altijd contact opnemen met de dienst Mobiliteit op t 02 687 60 40 of via mobiliteit@overijse.be.

Documenten

  • 20221103_rapport_evaluatie proefopstelling Korenarenstr-Losweg-PI Taymansstraat.pdf
    pdf 1,9 Mb
    Downloaden